Een CRM-systeem biedt organisaties diverse voordelen, zoals meer verkopen en de kans om aan de hand van data voorspellingen over klantgedrag te doen.

29 procent meer verkopen

Salesforce stelt dat het CRM-systeem bedrijven in staat stelt om 29 procent meer te verkopen. Het realiseren van meer verkopen kan door beter in te spelen op de wensen en behoeften van de klant. En door dit ook nog eens op het goede moment te doen. CRM-systemen verzamelen steeds meer informatie, over de producten die klant onlangs heeft bekeken, de pagina’s op de website die zijn bezocht etc. Hierdoor kan de verkoper beter inschatten in hoeverre een gesprek op dit moment verkoopkansen biedt. CRM-systemen kunnen bovendien worden ingezet voor lead management. Het kwalificeren van leads vergroot de kansen van de verkoper. Vervolgens helpt het CRM-systeem de verkoper om de potentiële klant door de sales funnel te loodsen.

Productiviteit

Het sales-team kan productiever werken met dank aan een goed CRM-systeem. Verkopers spenderen nog steeds uren met andere taken dan verkopen. De productiviteit van het sales-team kan met 35 procent worden verhoogd door de inzet van een CRM-systeem. Het zoeken naar e-mails is een goed voorbeeld van een tijdrovende taak, die het CRM uit handen van de verkoper kan nemen. Alle data en correspondentie met de klant staan immers in het CRM-systeem en kunnen binnen no-time worden teruggevonden.

Voorspellende data

Hoe zullen klanten zich in de toekomst gedragen? Het CRM-systeem kan aan de hand van de verzamelde gegevens antwoord geven op deze vraag. Het inzicht in het klantgedrag kan gebruikt worden om de relatie met de klant te verbeteren, producten te verbeteren en nieuwe producten op de markt te brengen. Ook voor producerende bedrijven kan het CRM-systeem voordelen opleveren; de data kan immers ook gebruikt worden om te voorspellen wanneer pieken in het aantal verkopen verwacht kunnen worden. Zo kan de productie worden afgestemd op de vraag van de markt.