CRM en Big Data zijn nauw aan elkaar verbonden. De combinatie van diepgaande gebruikersanalyse om voor een uitstekende gebruikservaring te kunnen zorgen, ongeacht op welk toestel of apparaat de gegevens opgevraagd worden. Hotels.com maakt hier dankbaar gebruik van Big Data en de mogelijkheden en analyses. In hun geval kan het bijvoorbeeld betekenen dat klanten op hun smartphone of tablet kunnen zoeken en thuis op hun laptop of pc de boeking kunnen bevestigen.

Het succes van het online boekingsplatform Hotels.com komt voort uit het dagelijks gebruik van data. Thierry Bedos, CTO voor het Hotels.com merk, geeft vier adviezen om Big Data succesvol te integreren in de dagelijkse processen.

Voor een online boekingsplatform is het belangrijk om gebruikers een uitstekende gebruiks- en boekingservaring te bieden; anytime, anywhere, any device. De continue verbetering van de gebruikservaring van Hotels.com is gebaseerd op de analyse van verschillende bronnen, zoals clickstreaminformatie, beoordelingen, persoonlijke voorkeuren van gebruikers en hotelprofielen. De opgedane kennis stelt Hotels.com in staat om gebruikers een gepersonaliseerde gebruikerservaring te bieden en op maat gemaakte aanbevelingen te doen.

Kies het juiste platform

Het juiste platform is van belang. CIO’s dienen in de zoektocht naar technologie niet alleen te focussen op investeringskosten. In de evaluatie van nieuwe technologie zou ook gekeken moeten worden naar de prestatie, betrouwbaarheid, bruikbaarheid, veiligheid van data en – zeer belangrijk – schaalbaarheid.

Na het afwegen van de voor- en nadelen koos Hotels.com Datastax Enterprise als haar online dataplatform, dat is gebaseerd op de open-source Apache Cassandra NoSQL database. Zo profiteert Hotels.com van voorzieningen zoals ingebouwde managementdiensten, extra veiligheidsdiensten en externe Hadoop-integratie die de eigenschappen van een puur open-source oplossing kosteloos aanvult.

Overtuig de baas

Een Big Data-project vereist zowel investeringen als samenwerking binnen het gehele bedrijf: geïsoleerd denken vormt een obstakel voor succes op de lange termijn. Een belangrijk doel voor Hotels.com was bijvoorbeeld om de barrières tussen de online wereld van het boekingsplatform en de offline wereld met de dataopslag in de basis te verkleinen. De beste manier om de steun te winnen was door te bewijzen dat een snelle return of investment (ROI) gerealiseerd kon worden. Aantonen dat het voorgestelde platform snel resultaat opleverde, hielp Hotels.com om het bestuur te overtuigen en diende als opstapje voor meer uitdagende gevallen.

Bescherming klantgegevens voorop

Het vertrouwen van de klant is een kostbaar bezit en het beschermen van gegevens is een belangrijke sleutel tot succes. Daarom moeten CIO’s verzekeren dat hun Big Data-strategie zorgvuldig is uitgebalanceerd met een verplichting tot privacy van klantgegevens. Het anonimiseren van gegevens is een cruciaal aspect bij het beschermen van de privacy van elke gebruiker, met name wanneer het grote hoeveelheden gegevens betreft.

Maak data-analyse dagelijkse kost

Schaalbaarheid is een belangrijk component in de langetermijnplanning om te verzekeren dat het technologische platform zich kan aanpassen aan de toenemende stroom van gestructureerde en ongestructureerde data. Wanneer het platform in gebruik is, dienen CIO’s het analyseproces in de dagelijkse praktijk te integreren.

Meer dan analyses

Big Data is nauw verweven met data-analyse, maar het Big Data-platform van Hotels.com gaat veel verder. Eén van de belangrijkste toepassingen is een gebruikservaring leveren ongeacht het type toestel of de locatie. Enerzijds analyseert Hotels.com gebruikersdata om te identificeren welke apparaten worden gebruikt . Anderzijds slaat Hotels.com gegevens op om de bestemmingen te kunnen herkennen waar elke specifieke gebruiker naar heeft gezocht op het boekingsplatform van het bedrijf. Daarnaast zorgt het opslaan van data ervoor dat gebruikers op elk toestel herkend worden en daardoor vanaf het punt waar ze gebleven waren verder naar een hotel kunnen zoeken. Gebruikers beginnen bijvoorbeeld met zoeken naar een accommodatie op een tablet en bevestigen de boeking op een pc thuis zonder de hele boekingsprocedure opnieuw te starten. Dit is slechts één van de voorbeelden van hoe Hotels.com haar dataplatfor