Kandidaten die elk moment van de dag – ook buiten kantooruren- goed worden bediend en recruiters die nog beter geholpen worden bij de selectie van kandidaten. Dat is de toegevoegde waarde die Carerix, een CRM-oplossing voor recruiters en intermediairs, wil bieden door chatmodule Joboti toe te voegen aan het Carerix-platform. Virtuele recruitment-assistent Eva is de verpersoonlijking hiervan.


Joboti ontwikkelt chatmodules voor de HR-branche op basis van Artificiële Intelligentie (AI). Oprichters Luuk van Neerven en Stephan Kockelkoren zijn hiermee de eersten in Nederland die zich toeleggen op het aanbieden van robotisering in de recruitmentsector met een virtuele recruitment-assistente.

Rijkere kandidaatprofielen

De chatmodule van Joboti is volledig geïntegreerd in het Carerix-platform. Alle gegevens die via de chat worden verzameld, worden direct in het ATS (Application Tracking System) van Carerix opgeslagen. Van Neerven: “Gebruikers van Carerix kunnen hierdoor meer gegevens verzamelen van kandidaten, hetgeen leidt tot rijkere kandidaatprofielen. Van de 100 bezoekers op een vacaturesite solliciteren er uiteindelijk maar twee of drie daadwerkelijk. De overige 97 procent is tijdens dat eerste bezoek vooral op zoek naar informatie. Eva gaat ook met deze kandidaten het gesprek aan

Laagdrempelig 24/7 vragen stellen

Alle gegevens die aan de hand van dat eerste gesprek worden verzameld, worden direct opgeslagen in het kandidaatprofiel waarmee een recruiter meteen aan de slag kan. Van Neerven: “Eva verhoogt niet alleen de candidate experience maar zorgt voor een betere band tussen bedrijf en kandidaat. Kandidaten kunnen op een laagdrempelige manier 24/7 vragen stellen aan Eva zonder dat ze meteen met een fysieke medewerker in gesprek moeten. En woont een kandidaat in Utrecht maar zoekt deze werk in Amsterdam, dan kan Eva aan de hand van het kandidaatprofiel een gericht voorstel doen.” Joboti is erg blij met de samenwerking met Carerix. Van Neerven: “Carerix gelooft in innovatie en biedt ons als jonge start-up een platform om samen recruitmentprocessen te optimaliseren.

Nominatie voor virtuele assistent Eva

Artificiële Intelligentie zal het recruitment vak doen veranderen. Het biedt veel mogelijkheden en dat onderzoeken wij graag middels innovatieve start-ups als Joboti”, aldus Reinald Snik, CEO van Carerix. “De chatbot heeft zich nu al bewezen en wordt bij onze pilot klanten veelvuldig gebruikt. Een groot deel van de bezoekers, 36 procent, chat buiten kantooruren en krijgt op deze tijdstippen direct vragen beantwoord. Onze pilot klant Octas was met hun virtuele recruitment assistent Eva

dit jaar zelfs genomineerd voor de Werf& awards; hét event over impactvolle arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.”