Tegenwoordig wordt vaak het broodnodige contact met bestaande klanten uit het oog verloren en ligt de focus nog steeds op het creëren van new business. Dit terwijl algemeen bekend is dat het veel duurder is om een nieuwe klanten te werven dan bestaande klanten te houden. De vraag die elke ondernemer zich dan ook 1 keer per jaar moet stellen is: “Hoe goed ken ik mijn klant?

CRM-systeem en klantcontact

Van bestaande klanten zin de behoeften bekend, waardoor het tevreden houden een stuk rendabeler is dan het verwerven van een nieuwe klant. Om dat laatste te bereiken is er een forse investering in tijd, energie en geld nodig. Zeker als u de nieuw verworven klant na één aankoop alweer kwijt bent en het hele verhaal opnieuw kan gaan beginnen.

Het is tegenwoordig ook een stuk eenvoudiger om de behoeften van de individuele klanten centraal te stellen en in te gaan op hun wensen middels het vergaren en raadplegen van BIg Data. Stelt u vandaag de dag aan een marketeer de vraag wat nu echt belangrijk is, dan krijg je waarschijnlijk als antwoord: “zorg dat je je klanten beter kent als jezelf.”

Het complete artikel over klantcontact en een CRM-systeem vind je hier.