Bij Telecomaanbieders is het zowel het diensten- en productenaanbod als de strijd om klanten enorm. En die klanten verwachten steeds meer een aanbod op maat, de partij die daar het beste in slaagt, wint. Pegasystems Inc. (NASDAQ: PEGA), de softwareleverancier van customer engagement toepassingen, en Accenture, wereldwijd toonaangevend in professionele dienstverlening, introduceerden daarom gezamenlijk Intelligent Customer Decisioning as a Service (IaaS) om marketingstrategieën van telco’s te optimaliseren en met name te kunnen personaliseren.

AI-gestuurde marketingstrategieën

IaaS is cloudgebaseerde oplossing waarmee telecomaanbieders beschikken over een volledig operationeel business team van Accenture. Met IaaS kunnen telecomaanbieders de klantretentie, acquisitiesnelheid en verkoopresultaten verbeteren dankzij  Pega® Marketing for Communications en Pega® Customer Decision Hub in combinatie met  Accenture´s ervaring op het gebied van advies, managed services en hun grondige kennis van technologie, digitalisering en marketing. Door gebruik te maken van Pega’s technologie voor een optimale klantbetrokkenheid, kunnen Accenture teams klanten voorzien van AI-gestuurde marketingstrategieën die de prestatiedoelstellingen realiseren zonder de dagelijks werkzaamheden te verstoren en zonder aanvullende hulpmiddelen.

Telecomaanbieder Etisalat boekt succes

Etisalat is een telecomaanbieder in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) met meer dan 10 miljoen mobiele abonnees en bijna een miljoen aanbieders van vaste en breedband verbindingen. Etisalat paste deze technologiestrategie als een van de eerste toe door intelligente marketingsoftware te combineren met adviesdiensten voor de uitvoering en het beheer van hun marketingactiviteiten. “Op een overvolle telecommarkt wilde Etisalat zich onderscheiden door zijn medewerkers te voorzien van effectieve verkoopmogelijkheden voor bestaande en potentiële klanten”, aldus  Antonio Ricciardi, vice president consumer intelligence & engagement bij Etisalat. Dankzij betere, meer gepersonaliseerde aanbiedingen, verbeterde Etisalat in één jaar tijd de conversiesnelheid, campagneresultaten en klanttevredenheid, waaronder:

  • Aanzienlijk hogere acceptatieniveaus van aanbiedingen en hogere gemiddelde omzet per klant (average revenue per user, ARPU);
  • Introductie van nieuwe aanbiedingen en producten binnen een paar uur;
  • Verschillende systemen samengevoegd op een Pega-gebaseerd systeem waardoor de verwerkingstijd reduceert;
  • Eén klantoverzicht via alle kanalen.