Uit onderzoek is gebleken dat bij grote CRM-implementaties maar vijf procent van de Mac-gebruikers ondersteuning nodig heeft, vergelijken met veertig procent van PC-gebruikers. Dit blijkt uit onderzoek van IBM mobility onder duizenden werkplekken en honderden implementatietrajecten.

Gebruikers van Mac adopteren sneller en hebben zeer weinig behoefte aan technische ondersteuning van helpdeskmedewerkers. Ter vergelijking: er zijn op dit moment meer dan 130.000 iOS apparaten in omloop bij IBM en deze apparaten worden ondersteund door slechts 24 helpdesk medewerkers! het is dus eenvoudiger voor IBM-medewerkers om Mac’s te gebruiken.

Bij CRM implementaties heb je ook vaak dat er aparte apps, software en configuraties geïmplementeerd moeten worden. Ook hier zie je dat het met Apple’s programma JAMF Software Casper Suite eenvoudiger is om te komen tot een succesvolle implementatie. Natuurlijk zijn de kosten voor een Mac hoger vooraf, maar op de lange termijn is er een financieel voordeel voor grote organisaties vanwege de lagere behoefte aan support-medewerkers.

Vorig jaar verrasten Apple en IBM met de aankondiging van een samenwerkingsverband in enterprise oplossingen. Dit wordt IBM Mobile First voor IOS genoemd. IBM’s mobile first managed mobility programma maakt gebruik van de eigen ervaringen van het bedrijf en wordt steeds meer gebruik bij ERP en CRM implementaties.