Microsoft gaat met Microsoft Dynamics 365 de strijd aan met concurrenten Salesforce en SAP. Het cloud-based CRM/ERP-systeem van Microsoft wordt 1 november wereldwijd gelanceerd.

Lead generatie

Microsoft Dynamics 365 combineert CRM en ERP in een cloud-based tool, die de strijd met concurrenten Salesforce en SAP aan moet gaan. Het CRM-systeem van Microsoft is in staat om leads uit documenten, het CRM/ERP-systeem en social media te halen.

Concurrentie

Microsoft Dynamics 365 bindt de strijd met de concurrentie echter niet aan op basis van de mogelijkheden van het cloud-based relatiebeheer. Het is de prijs die moet zorgen dat Microsoft de concurrentie achter zich kan laten. Vice-president Takeshi Numoto stelt dat bedrijven vier tot vijf keer goedkoper uit kunnen zijn met het CRM-systeem van Microsoft.

LinkedIn

Software-fabrikant Microsoft toonde niet zonder goede redenen interesse in het zakelijke netwerk LinkedIn: Microsoft Dynamics 365 is de reden voor deze overname. Concurrent Salesforce probeerde de deal nog te stoppen, maar zonder resultaat. Hoewel Salesforce en Microsoft op het gebied van CRM altijd concurrenten zijn geweest, heeft Microsoft Salesforce in het Office-pakket geïntegreerd.

Skype for Business

Ook Skype for Business is geïntegreerd in Salesforce, maar dat betekent niet dat van rivaliteit geen sprake meer is. Hoe de ontwikkelingen het CRM-landschap zullen beïnvloeden moeten we nog maar zien. Als Microsoft met succes de strijd op het gebied van prijs kan winnen, dan zou dit nog wel eens voor interessante ontwikkelingen kunnen zorgen.