Excel is een spreadsheet en uitstekend te gebruiken om klant- of contactgegevens in te voeren, maar daar houdt elke vergelijking met een CRM-systeem op. Het wordt niet voor niets de slechtste CRM-tool ter wereld genoemd. Het is niet ontwikkeld om er een uitgebreide klantendatabase in op te bouwen waar je daadwerkelijk wat mee wil doen.

CRM vs Excel

Toch zijn er talloze bedrijven waar medewerkers in een al of niet gedeeld Excel-bestand hun klantgegevens bijhouden en in combinatie met Outlook een soort van relatiebeheermogelijkheid hebben ontwikkeld. Als je Word er ook nog bijdoet dan kan je een mooie mailing of emailing versturen.

Maar wat gebeurt er als je antwoord op een paar belangrijke vragen wil hebben: wie zijn mijn klanten? waar zitten mijn klanten? wat is de omzet? Met deze informatie kan je nog gerichter op de behoefte van de klant inspelen door de marketing aan te passen waardoor je betere verkoopresultaten kan krijgen.

Excel vs CRM

Natuurlijk biedt Excel ook een paar voordelen en de voornaamste is dat veel mensen bekend zijn met de software, bedrijfsmatig of privé. Het is aanwezig omdat Office bedrijfsbreed op de computers staat geïnstalleerd zodat je niet hoeft te investeren in specifieke CRM-oplossingen.

Je loopt echter al snel tegen de beperkingen op die ze bij de Zaak schematisch hebben weergegeven.