Als je aan diverse ondernemers vraagt wat het meest waardevolle bezit binnen de onderneming is, dan blijkt uiteindelijk dat alle genoemde grootheden bedoeld zijn om meer klanten te verkrijgen. Uiteindelijk zijn het de klanten die de rekeningen en het loon betalen. Uitbreiden van het klantenbestand is daarom vaak een prioriteit maar vergeet vooral niet het onderhoud van bestaande klanten.

Online CRM, je meest waardevolle bezit?

Dat is ten eerste een stuk goedkoper want volgens het onderzoeksbureau Forbes is het zes tot zeven keer duurder om nieuwe klanten te werven dan bestaande te behouden. Het is daarom belangrijk om een goed CRM-systeem te hebben waarmee allebei mogelijk is. Een goed overzicht van je bestaande klanten en de mogelijkheden om nieuwe klanten te werven en ze te volgen op hun klantreis.

Het is daarom aan te raden om een CRM-systeem te hebben en dan in dit geval specifiek een online CRM-systeem. Dat heeft als voordeel dat de software in de cloud draait en je over updates en backups geen zorgen hebt. Je bent altijd voorzien van de nieuwste software die bij veel leveranciers op alle mogelijke manieren te bereiken is. Via apps op je smartphone of tablet, via de browser of via software op je laptop of werkstations.

De redactie van WinMagPro heeft vijf redenen waarom online CRM je meest waardevolle bezit is  bij elkaar gezet in een goed en overzichtelijk artikel.